Birimler - Merkezler

Üniteler

⇒ İşitsel Amplifikasyon Ünitesi İşitme kaybının telafi edilmesine yönelik olarak uygulanan işitme cihazlarının ve koklear implant uygulamalarının matematiksel ve fizyolojik algoritmalar eşliğinde hastaya uygulanması ve işitmenin telafi edilmesi gerçekleştirilir. Bu temel işitsel amplifikasyon cihazlarının beraber kullanıldığı yardımcı işitsel sistemlerin uygulamaları da bu ünitenin faliyet alanındadır. Çocuklara ve yetişkinlere yönelik amplifikasyon uygulamaları hastanın klinik tablosuna uygun olarak gerçekleştirilmekte ve hastaların cihazlarla yaşadıkları sorunlar giderilmektedir.​​

⇒ Yetişkin Odyoloji Ünitesi Yetişkin odyoloji ünitesi, 18 yaş üstü, işitme kaybı ve/veya denge şikayeti olan hastaların, saf ses odyomeri, akustik impedans ve akustik refleks, işitsel amplifikasyon kullanların işitmelerinin değerlendirildiği ve  serbest alan odyometri ile amplifikasyon kazançlarının değerlendirildiği ünitedir. 

⇒ Tinnitus Unitesi Objektif ve subjektif odyolojik değerlendirme bataryaları aracılığı ile öncelikle sorunun nedenleri, tinnutus şiddeti ve tinnitus haritalandırılması belirlenerek, sonra kişiye özel tinnitus sesinin psikofiziksel sonuçlarına göre terapi önerileri verilmektedir

⇒ Vestibüler Rehablitasyon Ünitesi Vestibüler Rehabilitasyon, vestibüler sistem bozuklukları ile ilişkili semptomları düzeltmek için verilen egzersize dayalı bir tedavidir. Vestibüler sistem, hareket ederken ve günlük işleri yaparken sabit ve dengeli kalmayı sağlayan, iç kulaktaki vestibüler reseptörler ile santral sinir sistemindeki ilgili alanlar arasındaki bağlantıdır. Vestibüler sistem bir hastalık, yaralanma veya yaşlanma bağlı olarak bozulduğunda dizziness, vertigo, denge kaybı, görme sorunları, mide bulantısı semptomlar ortaya çıkar. İyi huylu paroksismal pozisyonel vertigo (BPPV), labirentit veya vestibüler nörit, Meniere hastalığı en sık görülen vestibüler bozukluklardır. Ayrıca superior semisirküler kanal dehisansı, akustik nöroma, perilenf fistülü, ototoksisite, vestibüler aquaduct, migrenle ilişkili vertigo ve Mal de Débarquement diğer görülen vestibüler bozukluklardır. Egzersize dayalı tedavi, dizziness, vertigo, dengesizlik sorunları ve düşmelerin azaltılmasına yardımcı olur. Vestibüler rehabilitasyon programı, hastanın tanı ve semptomuna göre kişiye özel olarak düzenlenir.

Vestibüler rehabilitasyon egzersizleri; 1) Habituasyon, 2) Gaze Stabilizasyonu ve/veya 3) Denge Eğitimi olmak üzere üç kategoriye ayrılabilir. Habituasyon egzersizleri, hareketlere ve/veya görsel uyaranlara bağlı olarak ortaya çıkan baş dönmesi semptomlarını tedavi etmek için kullanılır. Gaze Stabilizasyon egzersizleri, göz hareketlerinin kontrolünü iyileştirmek için kullanılır. Denge Eğitimi egzersizleri, günlük yaşam aktivitelerinin başarılı bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için kullanılan dengeyi düzeltmeye yönelik verilen egzersizlerdir.

⇒ İşitsel Rehablitasyon Ünitesi İşitsel Rehabilitasyon nedir? Odyolojik rehabilitasyon, işitme rehabilitasyonu ve rehabilitatif odyoloji olarak da adlandırılan işitsel rehabilitasyon; işitme kaybı nedeni ile işitme cihazı ve/veya koklear implant kullanan çocuk ve yetişkinler için işitilenleri anlama ve konuşma becerilerinin iyileştirilmesidir.

İşitsel Rehabilitasyonun amaçları nelerdir?

  • Bireyin işitme cihazı ve/veya koklear implant ile kazandığı en iyi işitme seviyesini fonksiyonel olarak kullanmasının sağlanması,

  • İşitme yolu ile beyne gelen bilginin anlamla eşleştirilmesi ve bu bağlamda dil ve konuşma becerilerinin geliştirilmesi,

  • İşitme kaybına bağlı akademik, iletişimsel ve psikososyal eksiklikleri gidererek bireyin ve ailesinin yaşam kalitesini artırmaktır.

İşitsel Rehabilitasyon neleri içermektedir?

İşitme kaybı yaşayan çocuk ve yetişkinler için temel işitsel ve dinleme eğitimlerini içermektedir.

İşitsel rehabilitasyon sürecinde öncelikle kişiye özgü bir program hazırlanmalıdır. Hazırlık sürecinde çocuk/yetişkinin işitme kaybının türü ve derecesi, tanı ve cihaz kullanım yaşı, iletişim ve dil becerileri göz önüne alınarak gerekli değerlendirmeler yapılır. Programın içeriği bireyin ihtiyaç duyduğu tüm gelişim alanlarını kapsayacak şekilde olmalıdır.  ​​​​

İçerik olarak; işitsel algı gelişimi, dil ve konuşma gelişimi, konuşma sesleri gelişimi, iletişim ve sosyal becerilerin desteklenmesi sayılabilir.

İşitsel algı gelişimi sesi fark etme, sesi tanıma, sesleri ayırt etme (iki/daha fazla konuşmacı, çevresel uyaranlar arasındaki benzerlik/farklılık) ve anlama/kavramsallaştırma (duyduğu sesi anlamla eşleştirme) aşamalarını içermektedir.

Dil ve konuşma gelişimi alıcı ve ifade edici dil gelişimidir. Dilin bileşenleri olan sentaks/sözdizim (dilbilgisel yapısı), semantik (anlam bilim/içerik), biçim bilgisi (morfoloji), ses bilgisi (fonoloji) ve pragmatik dile (farklı sosyal durumlarda dilin kullanımı) ait yapılarının kullanımına ait beceriler desteklenir. Yaşına uygun kavram gelişimi eğitimi, konuşma seslerinin işitsel olarak tespiti ve hece, kelime ve cümle içerisinde tanınmaları ve ayırt edilmeleri süreç içerisinde desteklenen dil ve konuşma gelişimi aşamalarındandır. Konuşma üretiminin desteklenmesi amacı ile artikülasyon becerilerinin gelişimine uygun eğitim desteği de verilir.

İşitsel Rehabilitasyonda aile katılımı son derece önemli olup çocuğun tüm gün cihazı kullanması rehabilitasyondan elde edilecek başarı için ön şarttır.  

Çocuklar için İşitsel Rehabilitasyon sürecinde ulaşılmak istenen nihai sonuç dil ve konuşma gelişimini kazanan, akademik, iletişimsel ve sosyal becerilerini artıran, özgüven sahibi olan çocuğun topluma üretken ve kendini gerçekleştiren bir birey olarak katılmasıdır.

⇒ Pediatrik Odyoloji Ünitesi İşitme, bir çocuğun gelişimi için hayati öneme sahiptir. Bu birimde işitme tarama testleri ve tarama sonrası erken tanı değerlendirmeleri yapılmaktadır. Yenidoğan işitme tarama programının amacı, işitme kaybı olan bebekleri yaşamın ilk üç ayında tespit etmek ve altı aydan önce gerekli müdahaleleri yaparak hem enstrümantasyon hem de eğitim çalışmalarına başlamaktır. İşitme kaybının erken tespiti dil, konuşma ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi bakımından önemlidir. İşitme taramasından geçemeyen bebeklerde kesin tanı daha ileri yöntemlerle konulmalıdır. Bebeklik ve çocukluk döneminde işitme kaybının değerlendirilmesi amacıyla yaşa uygun işitsel değerlendirmeler yapılır. Çocukların işitme değerlendirmesi, çocuğun yaşına ve gelişim özelliklerine uygun objektif ve subjektif testler kullanılarak yapılır. Objektif testler, immitansmetrik ölçümleri, TEOAE, DPOAE, ABR, ASSR, İşitme cihazlı ve koklear implantlı orta ve geç latans değerlendirmelerini içerir. Sübjektif işitme testleri, saf ses odyometrisi (kulağa özgü ve serbest alan odyometrik değerlendirmeleri) ve konuşma odyometrisini içerir. Bireyin yaşına göre Davranışsal Gözlem Odyometrisi, Koşullu Görsel Pekiştireç Odyometrisi ve Koşullu Oyun Odyometrisi ile değerlendirmeler yapılır.

background image